PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
STRATEGIE KOMUNIKOWANIA W WARUNKACH PANDEMII: IMPLIKACJE DLA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO (PRZYPADEK: HISZPANIA I POLSKA)
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
 
2
Strategy & Innovation Adviser
 
 
Data publikacji: 26-11-2021
 
 
SBN 2020;17(1): 51-64
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Obecna pandemia dostarczyła wielu przykładów skutecznych i niezbyt skutecznych strategii komunikacyjnych instytucji rządowych. W tym krótkim artykule autorzy skupiają się na analizie komunikacji kryzysowej COVID-19 wybranych rządów: Hiszpanii i Polski. Pomimo różnic w strategiach komunikacyjnych w obu krajach, wynikających z odmiennych struktur administracyjnych i konstytucyjnych kompetencji, można zaobserwować ich cechy wspólne, a także ich błędy i niedociągnięcia. Wydają się one wynikać z uwarunkowań innych niż przeciwdziałanie pandemii. Autorzy konkludują, iż partykularyzm politycznych interesów partyjnych polityków, którzy sprawowali władzę w momencie wybuchu epidemii (niezależnie od ich poglądów politycznych), może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego danego kraju, gdyż przekłada się na zasięg i czas trwania pandemii oraz na negatywne skutki gospodarcze. Kryzys wirusa okazuje się być testem, który uwydatnia wady systemów polityczno-społecznych obu krajów i otwiera pole do dalszych badań.
 
REFERENCJE (11)
1.
Badcock, J., 2020. Coronavirus: Why Spain is seeing second wave. BBC NEWS.
 
2.
Boin, A., Mcconnell, A., Stern, E., Hart, P., 2020. Leading in a Crisis: How to Successfully Communicate, government technology, April 27.
 
3.
Kasprzak, P., Kryzys wirusa – pokaż mi swoją strategię, powiem ci kim jesteś. Firma i Rynek, Zeszyty Naukowe, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu, Nr 57, 2020/05/13.
 
4.
Ławniczak, R., 2013. The unseen power of public relations in the era of globalization. Conference paper presented at: BledCom Conference.
 
5.
Nebehay, S., 2010. WHO admits shortcomings in handling flu pandemic. Health & Pharma.
 
6.
Nelson, R., 2012. Promoting Travel while Protecting National Security, CSIS June 19.
 
7.
OECD, 2020. COVID-19: Tourism Policy Responses (as of 25 March 2020), https://read.oecd- -ilibrary.org/view/?ref=124_124984-7uf8nm95se&title=Covid-19_Tourism_Policy_Responses (dostęp 10.05.2020).
 
8.
PAHO, 2009. Creating a Communication Strategy for Pandemic Influenza.
 
9.
RAPORT PIE, 2020. Branża turystyczna w Polsce. Obraz sprzed pandemii.
 
10.
Tremlett, G., 2020. How did Spain get its coronavirus response so wrong? The Guardian, March 3rd.
 
11.
WHO, World Health Organization Outbreak Communication Planning Guide, 2008 Edition.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top