PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
PRZEPISY PRAWA JAKO KONSTYTUTYWNE CZYNNIKI SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA W PRZECIWDZIAŁANIU UŻYCIU IED W TRANSPORCIE LOTNICZYM
 
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
 
 
Data publikacji: 19-12-2018
 
 
SBN 2018;14(2): 111-130
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule poruszono problem bezpieczeństwa w transporcie lotniczym w aspekcie aktów terrorystycznych jakimi są ataki bombowe z użyciem IED (improwizowanych urządzeń wybuchowych). Przedstawiono problem jakim jest wykrycie, właściwa identyfikacja i neutralizacja IED znalezionego na terenie lotniska. Artykuł to prezentacja i charakterystyka konstytutywnych czynników wpływających na poprawę bezpieczeństwa w aspekcie przeciwdziałania użyciu IED na terenie portu lotniczego. Artykuł zawiera charakterystykę kluczowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania portu lotniczego, zarówno krajowych jak i międzynarodowych, w tym najistotniejszych Konwencji.
 
REFERENCJE (21)
1.
AAP – 6 „Słownik Terminów i Definicji NATO”, 2014.
 
2.
Baryłka A., Rules of building rights applicable to objects used for security and defense objectives, Aparatura Badawcza i Dydaktyczna, nr 1/2018.
 
3.
Cywiński A., IED – współczesne zagrożenie dla infrastruktury krytycznej i bezpieczeństwa państwa, [w] Studia Bezpieczeństwa Narodowego nr 12, Warszawa 2017, op. cit.
 
4.
Decyzja Ramowa Rady z dnia 13 czerwca 2002r., w sprawie zwalczania terroryzmu (2002/475/WSiSW) z późn. zm.
 
5.
Dz. U. z 1959 Nr 35, poz. 212 r. z późn. zm. wraz z załącznikami.
 
6.
Dz. U. z dnia 24 czerwca ,1971 poz. 147. Konwencja w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, sporządzona w Tokio dnia 14 września 1963 r.
 
7.
Dz. U. z dnia 3 marca 1976 r. zał. do nr 8 poz. 37. Konwencja o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego.
 
8.
Dz.U. poz. 1432. Ustawa o ochronie osób i mienia, z dnia 22 sierpnia 1997 r.
 
9.
Dz.U. z 2013 poz. 1393, Prawo lotnicze, z dnia 03 lipca 2002r.
 
10.
Dz. U. z 2007 r. Nr 135, poz. 948 Konwencja w sprawie znakowania plastycznych materiałów wybuchowych w celu ich wykrywania, z dnia 21.03.1991r.
 
11.
Dz.U. 2007 Nr 89 poz. z późn. zm. Ustawa o zarządzaniu kryzysowym, z dnia 26 kwietnia 2007r.
 
12.
Konwencja z dnia 7 grudnia 1944 roku o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, art. 25.
 
13.
Konwencja z dn. 14.09.1963r. w sprawie przestępstw i niektórych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, art. 1 ust. 1 lit a,b.
 
14.
Konwencja z dnia 23 września 1971 roku o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, art. 1, p. 1 i 2.
 
15.
Liedel K., Pasiecka P., Współpraca międzynarodowa w zwalczaniu terroryzmu, Warszawa 2004, op. cit.
 
16.
Obwieszczenie nr 5 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 sierpnia 2007 r., w sprawie listy przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska w bagażu kabinowym oraz rejestrowanym pasażera.
 
17.
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa, Dz. U. 2007, nr. 116 poz. 803, rozdz. 1, § 1, pkt. 7. op. cit.
 
18.
Siadkowski A. K., Przygotowanie kadr w ochronie lotnictwa cywilnego, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2015.
 
19.
STANAG 2370 „Inter-service improvised explosive device disposal operations on multinational deployments - a guide for operators”, Edition C, Version 1, Volume I & II, 2014.
 
20.
Sztab Generalny WP, Szefostwo Wojsk Inżynieryjnych, Prace minerskie i niszczenia, Warszawa 1995.
 
21.
Tomiak R., Ochrona lotnictwa cywilnego oraz przeciwdziałanie terroryzmowi w tym obszarze – aktualne uwarunkowania i tendencje, [w:] Terroryzm. Zagrożenia – Prewencja – Przeciwdziałanie, 1/2008, s.18.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top