REVIEW PAPER
THE CRISIS ON THE POLISH-EASTERN BORDER AND THE LEGITIMACY OF INTRODUCING A STATE OF EMERGENCY
More details
Hide details
1
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży, Polska
A - Research concept and design; B - Collection and/or assembly of data; C - Data analysis and interpretation; D - Writing the article; E - Critical revision of the article; F - Final approval of article
Submission date: 2022-06-18
Final revision date: 2022-06-28
Acceptance date: 2022-06-28
Publication date: 2022-07-07
Corresponding author
Karolina SIWEK
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży, Akademicka 14, 18-400, Łomża, Polska
SBN 2022;25(3): 25-40
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The study entitled „The crisis on the Polish-Eastern border and the legitimacy of the introduction of a state of emergency” presents an analysis of Poland’s situation in the face of the recent crisis on the eastern border, which led to the introduction of the state of emergency. The main aim of the article is to show the rightness of the introduction of the state of emergency in connection with the crisis on the eastern border. First and foremost, the issue of safety and the impact of emergency states on safety were discussed, which causes their introduction and their consequences. The definitions and types of extraordinary measures and their authorization in Polish legislation have been described. Moreover, one of the most important problems raised in the article is the presentation of two positions of the Human Rights Defender concerning doubts regarding access to public information and irregularities related to the regulation introducing the state of emergency in part of the Podlaskie and Lubelskie provinces. Another aim of the article was to indicate what emergency states are and how they affect the functioning of the state and government, and what direct impact on the rights and freedoms of individuals is the introduction of such solutions. After 40 years in Poland, under the rule of the Constitution of the Republic of Poland of April 2, 1997, the state of emergency was once again introduced in part of the territory of the Podlaskie and Lubelskie provinces. The whole event was preceded by an extremely tense situation on the Polish-Belarusian border, the source of which is definitely a more complex problem, not only in Europe, but also worldwide. The following article describes the whole background of the introduction of the final measure, which was to ensure the safety of Polish citizens living in the heart of the crisis on the border, whether it was really necessary, and whether the decision was the right one. Moreover, research on social moods related to the introduction of the state of emergency in the territories of Podlaskie and Lubelskie voivodships was discussed. The key significance of the results of the cited studies is the sense of security of Poles affected by the state of emergency, indicating whether Poles directly affected by the introduction of the state of emergency felt that it was introduced rightly. This helped to draw appropriate conclusions summarizing the subject matter raised in the article.
REFERENCES (14)
1.
Complak, K., [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, 2014, red. M. Haczkowska, Warszawa 2014, art. 228.
2.
Feliksiak, M., 2021. Opinia publiczna wobec kryzysu na granicy z Białorusią [online]. Centrum Badania Opinii Społecznej. Dostępne pod adresem:
https://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2021/K_160_21.PDF [dostęp: 12 czerwca 2022 r.].
3.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).
4.
Prokop, K., 2005. Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wyd. Temida, 2005.
5.
Radajewski, M., 2015. Procedura wprowadzania stanów nadzwyczajnych - wybrane problemy, PPP 2015, 6, 108-120.
6.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 września 2021 r. w sprawie wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego [online]. Dostępne pod adresem:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.... DocDetails.xsp?id=WDU20210001612 [dostęp: 13 czerwca 2022 r.].
7.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 października 2021 r. w sprawie przedłużenia stanu wyjątkowego wprowadzonego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego [online]. Dostępne pod adresem:
https://isap.sejm.gov.pl/ isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001788 [dostęp: 13 czerwca 2022 r.].
8.
Rzecznik Praw Obywatelskich, 2021, wątpliwości ws. ograniczeń pracy dziennikarzy oraz dostępu do informacji publicznej [online]. Dostępne pod adresem:
https://bip.brpo.gov.pl/pl/con... stan-wyjatkowy-rpo-ma-watpliwosci-ws-ograniczen-pracy-dziennikarzy-oraz-dostepu-do [dostęp: 28 czerwca 2022].
10.
Słownik języka polskiego PWN [online]. Dostępne pod adresem:
https://sjp.pwn.pl/slowniki/ bezpiecze%C5%84stwo.html [dostęp: 11 czerwca 2022].
11.
S. Trociuk, Stan wyjątkowy przy granicy z Białorusią – konsekwencje prawne, LEX/el. 2021.
12.
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2002r. Nr 62, poz. 558).
13.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2002 nr 156 poz. 1301).
14.
Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. 2002 nr 113 poz. 985).