Contemporary man faces many dangers in his lifetime, and may have accidents or witness such an event at any time. Often people are unable or unwilling to help the injured. That is why it is so important to prepare people, especially children and adolescents, to provide first aid. The primary role in this respect is therefore played by school education. Hence, the first part of this study is devoted to the analysis of the core curriculum, and the content of school textbooks on the subject of Education for safety ‒ obviously in terms of problems and issues related to first aid in emergency. Subsequently, the laws and regulations that regulate the process of preparing teachers to conduct first aid lessons are presented. On the other hand, the main and most important part of this consideration, is the content on shaping students’ readiness to help those in need, humanitarianism and altruism in the Education for Safety lessons.
REFERENCES(31)
1.
Breitkopf, B., Cieśla, M., 2012. Po prostu EdB: Edukacja dla bezpieczeństwa. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych: zakres podstawowy, WSiP, Warszawa.
Cierniak, M., Bartczak, M., Balcerzyk-Barzdo, E., Burska, K., Starosta-Głowińska, K., 2012, Wpływ szkolenia z zakresu pierwszej pomocy na wiedzę gimnazjalistów w tym zakresie, Zdrowie Publiczne, nr 122(2).
Drabik, K., 2015. Rola edukacji w kształtowaniu bezpieczeństwa personalnego, [w:] Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny, A. Pieczywok, K. Loranty (red.), Wydawnictwo AON, Warszawa, s. 45-62.
Gmurek, M., 2016. Destrukcyjne zachowania jednostek i małych grup społecznych, [w:] Społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa. Wybrane zagadnienia psychologii i socjologii, I. Urych, M. Gmurek (red.), część 2, Wydawnictwo ASzW, Warszawa, s. 139-170.
Jezierski, Z., 2017. Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydaktyczno- -wychowawczego w polskich szkołach, Interdyscyplinarne Studia Społeczne, nr 1(3), s. 7-22.
Korbelak, M., Smoleń, A., 2018. Wiedza uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy, Problemy Współczesnej Pedagogiki, nr 4(1), s. 7-23.
Olchawa, J., Fecko-Gałowicz, K., 2017. Wiedza oraz postawy młodzieży gimnazjalnej i licealnej wobec udzielania pierwszej pomocy, Problemy Pielęgniarstwa, nr 25(1), s. 29-34.
Pękała, T., 1999. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie ratownictwa i obrony cywilnej w nowym ustroju szkolnym, Przysposobienie Obronne – Obrona Cywilna w Szkole, nr 5.
Ramowy program i plan szkolenia przygotowujący nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, 2010. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r., poz. 467).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz.U. z 2009 r., Nr 139, poz. 1132).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575).
Sępowicz-Busko, K., Skwarek, B., 2017. Wychowanie dzieci i młodzieży do bezpieczeństwa w ujęciu aksjologicznym, Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy, nr 23(2), s. 58-72.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.