PL EN
REVIEW PAPER
BASIC LEGAL ASPECT OF SNIPER ACTIVITY WITHIN THE STATE BORDERS IN TIMES OF NON-EMERGENCY
 
More details
Hide details
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
 
 
Publication date: 2015-12-15
 
 
SBN 2015;8(2): 289-304
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The existing normative acts use such terms as sniper and snipers riwe. However, there is no specizc provision governing the use of zrearms by a sniper. Before June 5, 2013 it was governed separately – with a general principle ‒ for each individual armed forces formation. Since then, the Act of 24 May 2013 of the measures on direct coercion and zrearms was in acted. It applies to, inter alia, all entitled to the use of zrearms. xose would be the soldiers serving in the Military Counterintelligence Service and Military Intelligence Service, and ‒ in principle ‒ Military Police or military law enforcement authorities. xey have a right to use zrearms in the activities of their institutions on the territory of the State on the same basis as, for example, a policeman. xis law also applies to duties of a sniper. In times when this Act was being discussed prior to being passed as a statutory bill, and earlier as well, there was an obvious problem of the legal assessment of the sniper shooting with intent to kill. Established Act of 24 May 2013 on measures of force and zrearms usage, certainly does not unequivocally resolve the problem of admissibility of the action by sniper, or any other authorized personnel, who can have an order to kill while on duty. At one hand this new law does not allow such move but on the other, does not prohibit it directly. xe primary purpose of this study is to attempt to resolve this legal clash, as well as it is an attempt to answer the question of whether opening zre while in sniper duty, a sniper has to keep in mind all the exact shot procedures dezned in said Act.
REFERENCES (9)
1.
Filar M., [w:] M. Filar (red.), Kodeks karny. Komentarz, Warszawa 2010.
 
2.
Jankowski D., i in., Bezpieczeństwo pozamilitarne. Propozycje zmian w zakresie regulacji użycia broni palnej przez policję, „Tygodnik BBN” nr 44, 29 lipca – 4 sierpnia 2011.
 
3.
Kotowski W., Ustawa o Policji. Komentarz, ABC, 2008, wyd. II, LEX.
 
4.
Pismo 2730/11 Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego z dn. 23 sierpnia 2011 r. wraz z załącznikiem, http://legislacja.rcl.gov.pl/d... 9556.pdf, dostęp dn. 17.10.2014 r.
 
5.
Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 27 października 1994 r., III KRN 144/94, Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Karna i Wojskowa 1995, nr 1-2, poz. 3.
 
6.
Rejman G., [w:] red. G. Rejman, Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz, Warszawa 1999.
 
7.
Rekomendacja SEA dotycząca instytucji strzału ratunkowego, 25-07-2011/SEA, http:// www.sea.org.pl/?q=pl/node/835, dostęp dn. 17.10.2014 r.
 
8.
Sońta C., Rutkiewicz H., Zadania i podstawy prawne użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przeciwdziałaniu zagrożeniom terrorystycznym na terytorium państwa poza stanami nadzwyczajnymi, „Studia Bezpieczeństwa Narodowego” 2012 nr 3, 2013 nr 4.
 
9.
Strzał ratunkowy w Polsce, 29-07-2011/SEA, http://sea.org.pl/?q=pl/node/8..., dostęp dn. 17.10.2014 r.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top