PL EN
REVIEW PAPER
THE STATE DIRECTORATE OF CRISIS MANAGEMENT AND ITS TERRITORIAL AUTHORITIES AS THE MOST IMPORTANT ELEMENT IN THE NEW INTEGRATED CRISIS MANAGEMENT SYSTEM IN HUNGARY
 
 
More details
Hide details
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
 
 
Publication date: 2017-06-01
 
 
SBN 2017;11(1): 201-216
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The article presents the most important elements of the crisis management system in Hungary. An attempt was made to analyze the activities of the State Crisis Management Directorate, which, as a crisis management entity, is an important element in preventing and responding to disasters and catastrophes. The nature of the institution and the most important points of the Act on Crisis Management were presented. The new Hungarian constitution imposed the task of creating an integrated crisis management system, which consists of three pillars: firefighting, civil defense, and industrial protection. Membership in the European Union has imposed an obligation on Hungary to create a legal system in this case, and therefore the system is similar to the Polish one. Differences may appear in structural and planning solutions for potential threats and in practice. The new system takes into account Hungary's three-tier security risk classes and regional divisions. Although similar solutions were already visible since 2000, it was only in 2012 that they could be considered integrated under the new law. According to the author, there is a greater need to prepare for potential threats and non-military disasters, and the Hungarian system takes them directly into account in an integrated manner. The desirability of solutions also takes into account the need for cooperation with other countries. Thus, the knowledge and the possibility of comparing the Hungarian system with the Polish one should be evident for potential cooperation.
REFERENCES (13)
1.
Gaál GY., Haultzinger Z. (red.), Naukowe wydanie obrony granicznej nr XVI,pod tytułem Aspekty ochronne współczesnych zagrożeń [Pécsi Határőr TudományosKözlemény XVI. pod tytułem Modernkori veszélyek rendészeti aspektusai], Wyd.Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoportja, Pécs 2015.
 
2.
Informacja parlamentarna 2015/46 z dnia 15 października 2015 r. o państwowejstraży pożarnej i ochotniczej straży pożarnej, http://www.parlament.hu/docume...: 23.02.2017].
 
3.
„Rocznik Zarządzania Kryzysowego 2015”, wydany przez Ministerstwods. Wewnętrznych oraz Państwową Dyrekcję Zarządzania Kryzysowego.
 
4.
„Rocznik Zarządzania Kryzysowego 2014”, wydany przez Ministerstwods. Wewnętrznych oraz Państwową Dyrekcję Zarządzania Kryzysowego.
 
5.
„Rocznik Zarządzania Kryzysowego 2013”, wydany przez Ministerstwods. Wewnętrznych oraz Państwową Dyrekcję Zarządzania Kryzysowego.
 
6.
„Rocznik Zarządzania Kryzysowego 2012”, wydany przez Ministerstwods. Wewnętrznych oraz Państwową Dyrekcję Zarządzania Kryzysowego.
 
7.
„Rocznik Zarządzania Kryzysowego 2011”, wydany przez Ministerstwods. Wewnętrznych oraz Państwową Dyrekcję Zarządzania Kryzysowego.
 
9.
Rozporządzenie Rady Ministrów 234/2011 z dnia 10 listopada o zarządzaniukryzysowym razem ze zmianami.
 
10.
Rozporządzenie Rady Ministrów 1150/2012 z dnia 15 maja o utworzeniuMiędzyresortowego Komitetu Koordynacyjnego Zarządzania Kryzysowego orazustaleniu jego struktury oraz działania.
 
11.
Rysz S.J., Zarządzanie kryzysowe zintegrowane, Difin, Warszawa 2016.
 
12.
Ustawa zasadnicza Węgier z 25 kwietnia 2011 r.
 
13.
Ustawa z dnia 3 października 2011 r. o zarządzaniu kryzysowym.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top