PL EN
REVIEW PAPER
PROFILING AND BIOMETRICS AS TOOLS FOR SECURITY AND PROTECTION OF CIVILIAN AIRPORTS
Mariusz URBAN 1, A-D
 
 
 
More details
Hide details
1
Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Polska
 
 
A - Research concept and design; B - Collection and/or assembly of data; C - Data analysis and interpretation; D - Writing the article; E - Critical revision of the article; F - Final approval of article
 
 
Submission date: 2025-01-30
 
 
Final revision date: 2025-03-17
 
 
Acceptance date: 2025-03-18
 
 
Publication date: 2025-03-18
 
 
Corresponding author
Mariusz URBAN   

Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Słowiańska 23 m 124, 85-163, Bydgoszcz, Polska
 
 
SBN 2025;36(2): 65-80
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
As a result of terrorist attacks or attempted terrorist attacks, more and more restrictions are being introduced at civilian airports, e.g. in the form of catalogues of items prohibited for carriage by air. The aim of the article is to present the activities of security services that use tools such as profiling and biometrics to improve the organization of the civil aviation security system. These tools can improve the organization of the civil airport security system. The research problem was expressed in the question to what extent profiling and biometrics can improve the organisation of the civil airport security system? The results of preliminary research justified the assumption that both organisational solutions in the field of ensuring security at civil airports require improvement – in accordance with the identified needs and adequately to the changing security threats in civil aviation. The following methods were used in the article: the method of analysis of documents, literature on the subject, the method of direct observation, as well as case studies. The main conclusion from the conducted research: Threats to civil aviation in the form of acts of unlawful interference adversely affect the state of safety and security of civil aviation.
REFERENCES (25)
1.
Cur, U., 2021. Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw. Paradygmat i studium przypadku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 122.
 
2.
Douglas, J., Ressler, R., Burgess, A., Hartman, C., 1986. Criminal profiling from crime scene analysis, “Behavioral Science&The Law”, Law. 4 Quantico, 406, doi.org/10.1002/ bsl.2370040405.
 
3.
Druszcz, J., Liberacki, M., 2021. Istota daktyloskopii w ujęciu działań Policji Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy - 39 (2) . DOI: 10.5604/01.3001.0014.9219.
 
4.
Ekman, P., 2012. Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo Helion,19-32.
 
5.
Engle, J., 2011. U.S. Aviation Security Timeline, Los Angeles Times https://www.latimes. com/archives/la-xpm-2011-jun-12-la-tr-airline-safety-timeline-20110612-story.html [dostęp: 10.10.2024].
 
6.
Ghazal, M., Albasrawi, R., Waisi, N., Hammoshi, M., 2022. Smart Meeting Attendance Checking Based on A multi-biometric Recognition System. Przegląd elektrotechniczny DOI: 10.15199/48.2022.03.21, 93-95.
 
7.
Gołębiewski, J., 2008. Profilowanie kryminalne, Warszawa: Wydawnictwo Logos, 30-38.
 
8.
Goliński, T., Kłosiński , T., 2021. Morfing – zagrożenie dla poprawnej weryfikacji tożsamości, Człowiek i dokumenty. nr 63 Warszawa: Wydawnictwo PWPW, 36-41.
 
9.
Hofman, N., 2020. Jak wykryć kłamstwo. Kraków: Wydawnictwo Znak, 26-31.
 
10.
Konwencja chicagowska (Dz. U. z 1959 roku Nr 35, poz. 212, z późn. zm.).
 
11.
Marucha-Jaworska, M., 2015. Podpisy elektroniczne, biometria, identyfikacja elektroniczna, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA.
 
12.
Nowak, E., 2007. Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych, Warszawa: Wydawnictwo AON, 9.
 
13.
Post. J., 1985. „Individual and Group Dynamics of Terrorist Behavior”, in World Congress of Psychiatry, Psychiatry: The State of the Art, 6, New York: Plenum: 103.
 
14.
Prokopski, A., Zawisza, R., Urbaniak, H., 2009. Aviation Security Profiling. Sztuka profilingu – wstęp do zagadnienia, Kętrzyn: Wydawnictwo CSSG.
 
15.
Przewor, A., Kocielnik Ł., 2021. Kryminalistyczna analiza podpisu biometrycznego, Człowiek i dokumenty. nr 62 Warszawa: Wydawnictwo PWPW: 21-29.
 
16.
Rae, J., 2012. Will it Ever be Possible to Profile the Terrorist? Journal of Terrorsim Research, 3(2), 62 i 69.
 
17.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2020 roku w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, (Dz.U.2023.774 t.j.).
 
18.
Safety Management Manual (SMM), Doc. 9859, 3, International Civil Aviation Organization.
 
19.
Siadkowski, A.K., 2013. Bezpieczeństwo i ochrona w cywilnej komunikacji lotniczej na przykładzie Polski, Stanów Zjednoczonych i Izraela. Studium polityczno-prawne, Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, 232.
 
20.
Szklarski, Ł., 2024. Zastosowanie biometrii w zautomatyzowanej kontroli granicznej jako podstawowe bezpieczeństwa granic Unii Europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 23, 40.
 
21.
Ustawa z 3.07.2002 roku – Prawo Lotnicze, (Dz. U. 2002 nr 130 poz. 1112).
 
22.
Wawrzusiczyn, A., 2016. Praca dyplomowa z bezpieczeństwa. Wprowadzenie do badań. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 65.
 
23.
Wejkszner, A., 2018. Samotne wilki kalifatu? Państwo Islamskie i indywidualny terroryzm dżihadystyczny w Europie Zachodniej. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 11.
 
24.
Widacki, J., 2016. Kryminalistyka, Warszawa: Wydawnictwo: C.H. Beck.
 
25.
Załącznik 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Ochrona Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji, wyd. 12, ICAO, Załącznik do obwieszczenia nr 3/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 2 lutego 2024 roku, 1-11.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top