PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
PROFILOWANIE ORAZ BIOMETRIA JAKO NARZĘDZIA BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY CYWILNYCH PORTÓW LOTNICZYCH
Mariusz URBAN 1, A-D
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Polska
 
 
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
 
 
Data nadesłania: 30-01-2025
 
 
Data ostatniej rewizji: 17-03-2025
 
 
Data akceptacji: 18-03-2025
 
 
Data publikacji: 18-03-2025
 
 
Autor do korespondencji
Mariusz URBAN   

Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Stowarzyszenie Specjalistów ds. Bezpieczeństwa CBRNE, Słowiańska 23 m 124, 85-163, Bydgoszcz, Polska
 
 
SBN 2025;36(2): 65-80
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W wyniku przeprowadzonych zamachów terrorystycznych lub ich prób, w cywilnych portach lotniczych są wprowadzane coraz to nowsze obostrzenia, np. w postaci katalogów przedmiotów zabronionych do przewozu drogą lotniczą. Celem artykułu jest przedstawienie działań służb ochrony, które wykorzystują narzędzia takie jak profilowanie i biometryka, w celu usprawnienia organizacji systemu ochrony lotnictwa cywilnego. Narzędzia te mogą usprawnić organizację systemu ochrony cywilnych portów lotniczych. W pracy sformułowano następujący problem badawczy: w jakim zakresie profilowanie i biometria mogą usprawnić organizację systemu ochrony cywilnych portów lotniczych? Wyniki wstępnych badań uzasadniały przyjęcie hipotezy, iż zarówno rozwiązania organizacyjne w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w cywilnych portach lotniczych wymagają doskonalenia – stosowanie do zidentyfikowanych potrzeb oraz adekwatnie do zmieniających się zagrożeń security w lotnictwie cywilnym. W artykule wykorzystano następujące metody: metodę analizy dokumentów, literatury przedmiotu, metodę obserwacji bezpośredniej oraz studium przypadków. Główny wniosek z przeprowadzonych badań: zagrożenia w lotnictwie cywilnym w postaci aktów bezprawnej ingerencji wpływają niekorzystnie na stan bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego.
REFERENCJE (25)
1.
Cur, U., 2021. Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw. Paradygmat i studium przypadku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 122.
 
2.
Douglas, J., Ressler, R., Burgess, A., Hartman, C., 1986. Criminal profiling from crime scene analysis, “Behavioral Science&The Law”, Law. 4 Quantico, 406, doi.org/10.1002/ bsl.2370040405.
 
3.
Druszcz, J., Liberacki, M., 2021. Istota daktyloskopii w ujęciu działań Policji Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy - 39 (2) . DOI: 10.5604/01.3001.0014.9219.
 
4.
Ekman, P., 2012. Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo Helion,19-32.
 
5.
Engle, J., 2011. U.S. Aviation Security Timeline, Los Angeles Times https://www.latimes. com/archives/la-xpm-2011-jun-12-la-tr-airline-safety-timeline-20110612-story.html [dostęp: 10.10.2024].
 
6.
Ghazal, M., Albasrawi, R., Waisi, N., Hammoshi, M., 2022. Smart Meeting Attendance Checking Based on A multi-biometric Recognition System. Przegląd elektrotechniczny DOI: 10.15199/48.2022.03.21, 93-95.
 
7.
Gołębiewski, J., 2008. Profilowanie kryminalne, Warszawa: Wydawnictwo Logos, 30-38.
 
8.
Goliński, T., Kłosiński , T., 2021. Morfing – zagrożenie dla poprawnej weryfikacji tożsamości, Człowiek i dokumenty. nr 63 Warszawa: Wydawnictwo PWPW, 36-41.
 
9.
Hofman, N., 2020. Jak wykryć kłamstwo. Kraków: Wydawnictwo Znak, 26-31.
 
10.
Konwencja chicagowska (Dz. U. z 1959 roku Nr 35, poz. 212, z późn. zm.).
 
11.
Marucha-Jaworska, M., 2015. Podpisy elektroniczne, biometria, identyfikacja elektroniczna, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA.
 
12.
Nowak, E., 2007. Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych, Warszawa: Wydawnictwo AON, 9.
 
13.
Post. J., 1985. „Individual and Group Dynamics of Terrorist Behavior”, in World Congress of Psychiatry, Psychiatry: The State of the Art, 6, New York: Plenum: 103.
 
14.
Prokopski, A., Zawisza, R., Urbaniak, H., 2009. Aviation Security Profiling. Sztuka profilingu – wstęp do zagadnienia, Kętrzyn: Wydawnictwo CSSG.
 
15.
Przewor, A., Kocielnik Ł., 2021. Kryminalistyczna analiza podpisu biometrycznego, Człowiek i dokumenty. nr 62 Warszawa: Wydawnictwo PWPW: 21-29.
 
16.
Rae, J., 2012. Will it Ever be Possible to Profile the Terrorist? Journal of Terrorsim Research, 3(2), 62 i 69.
 
17.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2020 roku w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, (Dz.U.2023.774 t.j.).
 
18.
Safety Management Manual (SMM), Doc. 9859, 3, International Civil Aviation Organization.
 
19.
Siadkowski, A.K., 2013. Bezpieczeństwo i ochrona w cywilnej komunikacji lotniczej na przykładzie Polski, Stanów Zjednoczonych i Izraela. Studium polityczno-prawne, Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, 232.
 
20.
Szklarski, Ł., 2024. Zastosowanie biometrii w zautomatyzowanej kontroli granicznej jako podstawowe bezpieczeństwa granic Unii Europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 23, 40.
 
21.
Ustawa z 3.07.2002 roku – Prawo Lotnicze, (Dz. U. 2002 nr 130 poz. 1112).
 
22.
Wawrzusiczyn, A., 2016. Praca dyplomowa z bezpieczeństwa. Wprowadzenie do badań. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 65.
 
23.
Wejkszner, A., 2018. Samotne wilki kalifatu? Państwo Islamskie i indywidualny terroryzm dżihadystyczny w Europie Zachodniej. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 11.
 
24.
Widacki, J., 2016. Kryminalistyka, Warszawa: Wydawnictwo: C.H. Beck.
 
25.
Załącznik 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Ochrona Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przed Aktami Bezprawnej Ingerencji, wyd. 12, ICAO, Załącznik do obwieszczenia nr 3/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 2 lutego 2024 roku, 1-11.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top