A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
Ustalenie granic morskich stanowi istotne zagadnienie dla bezpieczeństwa państwa. Nierozwiązane lub rozstrzygnięte w niesprawiedliwy sposób spory terytorialne mogą prowadzić do napięć i konfliktów w relacjach międzypaństwowych. Dlatego też najważniejsza umowa międzynarodowa w dziedzinie prawa morza - Konwencja Prawa Morza przewiduje pokojowe sposoby delimitacji różnych obszarów morskich. Podstawową metodą jest poprowadzenie linii granicznej na zasadzie ekwidystansu (linii środkowej). Jednakże nie w każdym przypadku jej wytyczenie prowadzi do osiągnięcia słusznego i sprawiedliwego rozwiązania. Celem publikacji jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy bezpieczeństwo państwa może stanowić – w teorii i w praktyce - czynnik mający decydujący wpływ na proces delimitacji, dostosowujący odpowiednio linię środkową? W odpowiedzi na tak postawione pytanie badawcze w pracy przyjęto następującą hipotezę: względy bezpieczeństwa państwa teoretycznie mogą mieć znaczenie przy ustalaniu granic morskich w kontekście oceny słuszności linii delimitacyjnej, jednakże w rzeczywistości kryterium to nie odgrywa większej roli w procesie delimitacji. Artykuł dąży także do zwrócenia uwagi odbiorcy na rolę bezpieczeństwa w procesie delimitacji morskiej. Podstawowymi metodami badania były metody jakościowe obecne w naukach prawnych: analizy treści oraz krytycznej oceny. W swoim tekście autor skupia się przede wszystkim na dotychczasowym orzecznictwie międzynarodowym w omawianym zakresie. Jako wniosek zauważa, iż Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości uznał czynniki związane z bezpieczeństwem jako „istotne” i mogące mieć wpływ na dostosowanie linii ekwidystansu, ale tylko w sytuacji, gdy linia delimitacyjna przebiega bardzo blisko wybrzeża jednego państwa. Jest to wszelako jedynie rozważanie hipotetyczne – bowiem dotychczas nie doszło do choćby jednego przypadku uwzględnienia kwestii bezpieczeństwa w delimitacji obszarów morskich. Z analizy orzecznictwa nie wynika jaka to musiałaby być odległość oraz w jaki sposób zastosowanie linii środkowej musiałoby zagrażać bezpieczeństwu drugiego państwa. Całość rozważań stanowi punkt wyjściowy do dyskusji na temat wpływu czynnika bezpieczeństwa na proces delimitacji obszarów morskich.
REFERENCJE(46)
1.
Araszkiewicz, M., 2016. Dogmatyka prawnicza a teoria schematów argumentacyjnych. Zarys kierunku badań. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3 (209), 371-383.
Authority of the House of Lords, 2022. UNCLOS: the law of the sea in the 21st century [online]. 2nd Report of Session 2021–22. Dostępne pod adresem: https://committees. parliament.uk/publications/9005/documents/159002/default/ [dostęp: 12.12.2024].
Despeux, G., Gornig, G.H., 2002. Seeabgrenzungsrecht in der Ostsee. Eine Darstellung des Völkerrechtlichen Seeabgrenzungsrechts unter besonderer Berücksichtigung der Praxis der Ostseestaaten. Frankfurt n. Menem: Peter Lang. Europäischer Verlag der Wissenschaften.
Dundua, N., 2007. Delimitation of maritime boundaries between adjacent States [online]. United Nations – The Nippon Foundation Fellow. Dostępne pod adresem: https://www. un.org/depts/los/nippon/unnff_programme_home/fellows_pages/fellows_papers/ dundua_0607_georgia.pdf [dostęp: 12.12.2024].
El Diwany, I.A., 2018. Legal Rules Applicable to the Equitable Maritime Boundaries Delimitation in the Eastern Mediterranean Sea: An Egyptian Perspective [online]. United Nations – The Nippon Foundation of Japan Fellowship Programme. Dostępne pod adresem: https://www.un.org/oceancapaci... eldiwany_ibrahim_un-nippon_researchpaper_15dec2018.pdf [dostęp: 12.12.2024].
Evans, M.D., 2015. Maritime Boundary Delimitation. W: A.G.O. Elferink, D.R. Rothwell, K.N. Scott, T. Stephens, red. The Oxford Handbook of the Law of the Sea. Oxford: Oxford University Press, 254-279.
Jiuyong, S., 2010. Maritime delimitation in the jurisprudence of the International Court of Justice. Chinese Journal of International Law, 2 (9), 271-291.
Kałduński, M., Wasilewski, T., 2014. The International Tribunal for the Law of the Sea on Maritime Delimitation: The Bangladesh v. Myanmar Case. Ocean Development& International Law, 2 (45), 123-170.
Kamiński, T., 2018. Status prawnomiędzynarodowy morskich wód wewnętrznych a względy bezpieczeństwa państwa. Studia Bezpieczeństwa Narodowego, 2 (14), 197-210.
Kamiński, T., 2025. The status of straight baselines and the so-called creeping jurisdiction of coastal states [w:] T. Kamiński, K. Karski, red. 40 Years of the United Nations Convention on the Law of the Sea. Oxford: Routledge, 50-62.
Karska, E., 2009. Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza. W: J. Kolasa, red. Współczesne sądownictwo międzynarodowe, T. I (”Zagadnienia instytucjonalne”). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 103-136.
Karski, K. 2014. Góralczyk Wojciech (1924-1994) W: B. Hołyst, R. Hauser, J. Symonides, D. Pyć., red. Wielka encyklopedia prawa, t. 4, Prawo międzynarodowe publiczne. Warszawa: Fundacja “Ubi societas, ibi ius”, 109.
Karski, K. 2025. International law of the sea in the achievements of Professor Wojciech Góralczyk. W: T. Kamiński, K. Karski, red. 40 Years of the United Nations Convention on the Law of the Sea. Oxford: Routledge, 21-33.
Karski, K., Mielniczek P., 2017. Significance of the Permanent Court of Arbitration Judgment of 12 July 2016 in the South China Sea case no 2013–19 to selected issues of international law of the sea. Acta Iuris Stetinensis, 4 (20), 107-123.
Kunoy, B., 2006. The Rise Of The Sun: Legal Arguments in Outer Continental Margin Delimitations. Netherlands International Law Review, 2 (53), 247-272.
Mróz-Jagiełło, A., Wolanin, A., 2013. Metoda analizy i krytyki dokumentów w naukach o bezpieczeństwie. Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 2 (6), 109-118.
Natorski, P., 2024. Międzynarodowe instrumenty prawne rozwiązania sporu słoweńsko- -chorwackiego w regionie Zatoki Pirańskiej. Studia Administracji i Bezpieczeństwa, 16, 123-143.
Połatyńska, J., 2009. Delimitacja szelfu kontynentalnego na gruncie Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (1982) [w:] K. Marciniak, C. Mik, red. Konwencja Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza z 1982 r.: W piętnastą rocznicę wejścia w życie. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności “Dom Organizatora”, 163-178.
Santos de Campos, A., 2025. The Law of the Seabed 40 years after UNCLOS W: T. Kamiński, K. Karski, red. 40 Years of the United Nations Convention on the Law of the Sea. Oxford: Routledge, 89-101.
Wyrok MTS w sprawiach szelfu kontynentalnego Morza Północnego (Republika Federalna Niemiec przeciwko Danii/ Republika Federalna Niemiec przeciwko Niderlandom) (North Sea Continental Shelf Cases (Federal Republic of Germany/Denmark; Federal Republic of Germany/Netherlands)), 1969.
Wyrok MTS w sprawie Zatoki Maine (Stany Zjednoczone przeciwko Kanadzie) (Delimitation of the Maritime Boundary in the Gulf of Maine Area (Canada/United States of America)), 1984.
Wyrok MTS w sprawie dotyczącej szelfu kontynentalnego (Libia przeciwko Malcie) (Case Concerning the Continental Shelf (Libyan Arab Jarnahiriya/Malta)), 1985.
Wyrok MTS w sprawie delimitacji morskiej na obszarze pomiędzy Grenlandią a Jan Mayen (Case Concerning Maritime Delimitation in the area between Greenland and Jan Mayen (Denmark v. Norway)), 1993.
Wyrok MTS w sprawie delimitacji morskiej na Morzu Czarnym (Rumunia przeciwko Ukrainie) (Maritime Delimitation in the Black Sea (Romania v. Ukraine)), 2009.
Wyrok Międzynarodowego Trybunału Arbitrażowego w sprawie delimitacji obszarów morskich pomiędzy Gwineą, a Gwineą Bissau (Delimitation of the maritime boundary between Guinea and Guinea-Bissau), 1985.
Ying, C. 2006. International Law Principles of Continental Shelf Delimitation and the Sino-Japanese East China Sea Disputes. Dissertation (MSc). World Maritime University.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.