PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
BEZPIECZEŃSTWO GOSPODARCZE UNII EUROPEJSKIEJ W ŚWIETLE CYFROWYCH MODELI BIZNESOWYCH UŻYWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA WIELONARODOWE
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Łódzki
 
 
Data publikacji: 19-12-2018
 
 
SBN 2018;14(2): 409-424
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Problematyka bezpieczeństwa ekonomicznego i spraw fiskalnych są z sobą ściśle powiązane, w szczególności biorąc pod uwagę występujące na szeroką skalę nieopodatkowanie cyfrowych modeli biznesowych, które może być aktualnie obserwowane we współczesnej rzeczywistości gospodarczej. Nieefektywne opodatkowanie cyfrowych modeli biznesowych, wraz ze stratami fiskalnymi, spowodowanymi przez opisywane zjawisko znajdują się współcześnie tak wysoko na międzynarodowej, politycznej agendzie, jak np. zmiany klimatyczne. Unia Europejska jest nazywana nawet „bezbronną” wobec czynności planowania podatkowego, podejmowanych przez cyfrowych przedsiębiorców. Istotą omawianej problematyki jest to, że fundamentalne instytucje międzynarodowego prawa podatkowego zostały stworzone w późnym dziewiętnastym stuleciu oraz trwale ugruntowane przez wiek dwudziesty – w rzeczywistości, w której cyfrowe modele biznesowe nie mogły być nawet przewidziane. Jako rezultat stosowania przestarzałych regulacji, dochód generowany w państwie źródła nie może być tam opodatkowany. Ponadto, taki efekt nie prowadzi do naruszenia prawa podatkowego i nie może być postrzegany jako uchylanie się od opodatkowania czy unikanie opodatkowania. Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko Irlandii o udzielenie nielegalnej pomocy publicznej, otrzymanej przez Apple w wysokości 13 miliardów EUR (wysokość podatków niezapłaconych w wyniku zasad obliczania cen transferowych, nielegalnie zaaprobowanych przez irlandzkie organy podatkowe). Niemal w tym samym czasie, na skutek reformy sytemu podatkowego D. Trumpa, Apple zgodziło się zapłacić dobrowolnie w Stanach Zjednoczonych 38 miliardów USD podatku, zainwestować 350 miliardów USD oraz stworzyć tam ponad 20.000 miejsc pracy. Na wiosnę 2018 roku, na skutek żądań wystosowanych przez Państwa Członkowskie, Komisja Europejska zaprezentowała projekt mający na celu przezwyciężenie nieefektywnego opodatkowania cyfrowych modeli biznesowych w Unii Europejskiej. Jednakże, przyjęcie wskazanych reguł jest mało prawdopodobne – biorąc pod uwagę wymóg jednomyślności oraz już zapowiedziane zastrzeżenia, jak również oparcie rozwiązania długoterminowego na założeniu, które zostało już odrzucone na forum Państw Członkowskich. W artykule Autor opisuje powód braku efektywnego opodatkowania cyfrowych modeli biznesowych w państwie źródła, istotę bezpieczeństwa ekonomicznego i wpływ na nie wywoływany przez modele planowania podatkowego, stosowane przez cyfrowe przedsiębiorstwa, jak również zarysowuje szczególną pozycję międzynarodowych korporacji w zglobalizowanym świecie. W artykule zostały również zaprezentowane środki reakcji, stworzone na poziomie międzynarodowym i unijnym, aby przezwyciężyć to postawione przez współczesnymi społecznościami wyzwanie. Autor podkreśla, że mając na uwadze szczególne cechy podatków dochodowych, w doktrynie międzynarodowego prawa podatkowego coraz częściej pojawia się idea zniesienia podatków dochodowych, w szczególności biorąc pod uwagę CIT (podatek dochodowy od osób prawnych).
 
REFERENCJE (17)
1.
Andersson M., Jensen K., Orpo P.,Nordic states urge U-turn on EU digital tax plans,online: euobserver.com [access: 15th August 2018].
 
2.
Ash R., Protecting Intellectual Property and the Nation's Economic Security, Landslide No. 6/2014.
 
3.
Avi-Yonah R.S., Hanging Together: A Multilateral Approach to Taxing Multinationals, Michigan Business & Entrepreneurial Law Review, Vol. 5 Iss. 2, 2016.
 
4.
Banach J., Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, C.H. Beck, Warszawa 2000.
 
5.
Brunsden J., Austria ramps up push for EU-wide digital tax on Big Tech, Financial Times July 16th, 2018, online: ft.com [access: 15th August 2018].
 
6.
Dudzic M., Przegląd prac OECD związanych z BEPS w kontekście suwerenności państwa, Kwartalnik Prawa Podatkowego No. 3/2014.
 
7.
European Commission, Press statement of the European Commission of October 4th, 2017, online: http://europa.eu/rapid/press-r... [access: August 15th, 2018].
 
8.
European Commission, Communication from the Commission to the European Parliament and the Council “Time to establish a modern, fair and efficient taxation standard for the digital economy”, COM(2018) 146 final, Brussels, 21.3.2018.
 
9.
European Commission, Expert group on taxation of the digital economy. Working Paper: Digital Economy - Facts & Figures, Brussels 2014.
 
10.
European Commission, Proposal for a Council Directive on a Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB),COM (2011) 121 final, 2011/0058, Brussels 16.3.2011.
 
11.
Hoxie J., Commentary: Apple Avoided $40 Billion in Taxes. Now It Wants a Gold Star?, Fortune January 19th, 2018, online: fortune.com [access: August 15th, 2018].
 
12.
Jędrzejczyk Cz., Perspektywy zwiększenia wpływów z VAT w Polsce w aspekcie systemów informatycznych, [in:] A. Jackiewicz (ed.), A. Traszkowska-Dmoch (ed.), Bezpieczeństwo ekonomiczne państwa. Uwarunkowania, procesy, skutki, CeDeWu, Warszawa 2017.
 
13.
Kane M.A., A defense of source rules in international taxation, Yale Journal on Regulation 2015 Iss. 2, Art. 4.
 
14.
Księżopolski K., Bezpieczeństwo ekonomiczne – przedmiot badań i praktyka, [in:] M. Gębska (ed.), M. Kubiak (ed.), Współczesne bezpieczeństwo ekonomiczne. Wymiar międzynarodowy, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2016.
 
15.
Kukulski Z., Konwencja modelowa OECD i Konwencja modelowa ONZ w polskiej praktyce traktatowej, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
 
16.
Le Maire B., Press statement for Bloomberg, 7th August 2017.
 
17.
Lubbe A.,National Economic Security, The Polish Quarterly of International Affairs, No. 59/1997.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top