PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE JAKO NARZĘDZIE PROWADZENIA WALKI INFORMACYJNEJ
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, Polska
 
 
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
 
 
Data nadesłania: 07-11-2022
 
 
Data ostatniej rewizji: 11-11-2022
 
 
Data akceptacji: 12-11-2022
 
 
Data publikacji: 12-11-2022
 
 
Autor do korespondencji
Julia WIERUCKA   

Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, Polska
 
 
SBN 2022;26(4): 51-62
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem przedmiotowej pracy jest analiza możliwości wykorzystywania mediów społecznościowych w zakresie prowadzenia walki informacyjnej. Główny problem badawczy pracy określono w formie pytania: Czy współczesne wojny mogą być prowadzone z wykorzystaniem mediów społecznościowych? Celem pobocznym natomiast było wskazanie elementów charakterystycznych w zakresie tej analizy. Na podstawie analiz stwierdzono, iż media społecznościowe są istotnym narzędziem w zakresie prowadzenia wojen hybrydowych poprzez ich wpływ na przebieg walk w zakresie planistycznym. Przykład wojny na Ukrainie wskazuje, iż w przyszłości rola mediów społecznościowym w analizowanym obszarze może znacząco wzrosnąć. Postawiono więc hipotezę głoszącą, iż: Media społecznościowe są rosnącym na znaczeniu narzędziem prowadzenia walki informacyjnej poprzez ich wykorzystanie w zakresie procesu planistycznego operacji zarówno defensywnych, jak i ofensywnych. W pracy zastosowano następujące metody badawcze: definiowanie, które pozwoliło na określenie jednoznaczności terminów; analizę i syntezę, które pozwoliły na odpowiednią interpretacje zastanych danych; indukcję i dedukcję, które pozwoliły na znalezienie odpowiedzi na rozważane w pracy pytanie badawcze. W pracy posłużono się także metodą analizy porównawczej w zakresie definicji dotyczących omawianego zakresu. Zastosowano również krytyczną analizę źródeł, monografii, artykułów naukowych traktujących o badanej tematyce oraz studium przypadku – case study.
REFERENCJE (18)
1.
Batorowska, H., Klepka, R., Wasiuta, O., 2019. Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem, wyd. LIBRON, Kraków, s. 205-261, 327-378.
 
2.
Bodys, M., 2016. Polska Rola mediów społecznościowych w komunikacji partii.
 
3.
Fliciak, M., 2010. Internet - społeczne metamedium, W: Media audiowizualne Red. W. Godzic, wyd. SWPS, Warszawa, s. 104-107.
 
4.
Jaroszyńska, M., Moch, N., Stochaj, J., 2019. Bezpieczeństwo narodowe Polski w erze społeczeństwa informacyjnego, wyd. Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, s. 73.
 
5.
Kominek, Ł., 2022. Ukraina – wojna informacyjna nowej ery [online], Instytut Nowej Europy, Dostępne pod adresem: https://ine.org.pl/ukraina-woj... [dostęp: 10.09.2022].
 
6.
Konieczny, J., 1970. Cybernetyka walki, wyd. PWN, Warszawa.
 
7.
Kotyśko, M., Izdebski, P., Michalak, P., Andryszak, P., Pluto-Prądzyńska, A., 2014. Nadmierne korzystanie z sieci społecznościowych, W: Alkoholizm i Narkomania Tom 27, nr 2, s. 178-183.
 
8.
Mazzoleni, G., Schulz, W., 1999. „Mediatization” of Politics: A Challenge for Democracy?, „Political Communication”, vol. 16, no. 3, s. 249.
 
9.
Moroz, M., 2010. Źródła efektywności przekazu marketingowego w serwisach społecznościowych, “E-mentor” nr 4 (36).
 
10.
Nowacki, G., 1999. Walka informacyjna – próba kategoryzacji, wyd. AON, Warszawa, s. 52.
 
11.
Pew Research Center for the People & the Press, July 2013 Political Survey, Final Topline, http:// assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/5/legacy-questionnaires/8-8-2013%20Media%20 Attitudes%20Topline%20for%20Release.pdf [dostęp: 07.02.2023].
 
12.
Sienkiewicz, P., Nowak, J. S., 2008. Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz., wyd. PTI, Katowice, s. 27.
 
13.
Standard Eurobarometer 86 Autumn 2016. Report. Media Use in the European Union, https:// ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/ download/DocumentKy/79405 [dostęp: 07.02.2023].
 
14.
Svetoka, S., 2016. Social Media as a Tool of Hybrid Warfare [online], NATO Strategic Communicationscentre of Excellence, Dostępne pod adresem: https://stratcomcoe.org/pdfjs/... [dostęp: 10.09.2022].
 
15.
Szpyra, R., 2012. Bezpieczeństwo militarne państwa, wyd. AON, Warszawa, s. 51.
 
16.
Szukalik, A., 2020. Media społecznościowe [online], Vademecum Bezpieczeństwa Informacyjnego, Dostępne pod adresem: https://vademecumbezpieczenstw.... pl/2020/03/11/media-spolecznosciowe/ [dostęp: 10.09.2022].
 
17.
Wasiuta, O., 2018. Refleksje o przeszłości, spojrzenie na współczesność, wyd. Drukarnia Styl Anna Dura, Kraków, s. 184-209.
 
18.
Wasiuta, O., Wasiuta, S., 2017. Propaganda rosyjska i dezinformacja jako narzędzie manipulacji w wojnie hybrydowej przeciwko Ukrainie, [w:] Wyzwania bezpieczeństwa międzynarodowego, red. O. Wasiuta, P. Mazur, wyd. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Stalowa Wola, s. 57–85.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top