PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
OCHRONA LOTNICTWA CYWILNEGO JAKO ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
 
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
 
 
Data publikacji: 02-12-2012
 
 
SBN 2012;3(1): 105-122
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Ochrona lotnictwa cywilnego nie jest zagadnieniem powszechnie omawianym na konferencjach czy sympozjach z zakresu bezpieczeństwa państwa. To temat poruszany jedynie w ramach branżowych wydarzeń dotyczących lotnictwa cywilnego. Ma ona jednak zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ogółu obywateli i jest kluczowa dla bezpieczeństwa państwa. Dzięki odpowiedniej ochronie lotnictwa cywilnego w wyraźny sposób redukuje się istniejące zagrożenie terrorystyczne czy takie zagrożenia jak przestępczość zorganizowana, rozprzestrzenianie chorób zakaźnych, handel ludźmi, a nawet nadużycia finansowe. Ochrona lotnictwa cywilnego jest szczegółowo uregulowana w przepisach prawnych, zarówno międzynarodowych jak i krajowych. Jest również udokumentowana w ramach Unii Europejskiej. W Polsce jednak nie wspomina się o niej w strategicznych dokumentach z zakresu bezpieczeństwa państwa, tak jak ma to miejsce w innych państwach. Taka sytuacja, jakkolwiek na dzień dzisiejszy wydaje się być akceptowalna, w przyszłości, ze względu na dynamiczny rozwój transportu lotniczego, powinna zostać zmieniona.
REFERENCJE (19)
1.
Annex 17 to the Convention on International Civil Aviation, Security. Safeguarding International Civil Aviation Against Acts of Unlawful Interference, Eight Edition, April 2006,ICAO.
 
2.
C. Boynton, US airlines carried 1,4%more passengers year over year in April, August1, 2011, http://atwonline.com/airline-f....
 
3.
Communication from the Commission to the European Parliament and the Council,Overview of information management in the area of freedom, security and justice, Brussels, 20.7.2010, COM(2010)385 fnal.
 
4.
B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999 r.
 
5.
S. Koziej, Bezpieczeństwo: istota, podstawowe kategorie i historyczna ewolucja, „Bezpieczeństwo Narodowe”, II – 2011/18.
 
6.
Manuel de sûreté pour la protection de l’aviation civile contre les actes d’intervention illicite, Sixième édition – 2002, Doc 8973.
 
7.
B. Nowak, Akty terroryzmu w lotnictwie cywilnym a tokijsko-hasko-montrealski systemmiędzynarodowego lotniczego prawa karnego, „Studia Europejskie” 3/2003.
 
8.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającerozporządzenie (WE) nr 2320/2002, DzU L 97 z 9.4.2008.
 
9.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego ProgramuOchrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (DzU 2007 Nr 116Poz. 803 z późniejszymi zmianami).
 
10.
J. Stańczyk, Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa, Warszawa 1996.
 
11.
A. Stefańska, Rekordowa liczba podróżnych na polskich lotniskach, „Rzeczpospolita”,13.01.2012.
 
12.
Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2007.
 
13.
Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, Warszawa, listopad 2006.
 
14.
Te EU Regulatory Framework Applicable to Civil Aviation Security, Note 2011, IP/B/TRAN/NT/2011-1, June 2011, http://www.europarl.europa.eu/....
 
15.
Te Impact of September 11 2001 on Aviation, www.iata.org.
 
16.
Te National Strategy for Aviation Security, March 26, 2007, http://www.fas.org/irp/offdocs/....
 
17.
Universal Security Audit Programme, Analysis of Audit Results. Reporting Period January 2008 to December 2010, Tird Edition – 2011, International Civil Aviation Organization.
 
18.
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. prawo lotnicze (DzU 2002 Nr 112 Poz. 1112 z późniejszymizmianami).
 
19.
R. Zięba, J. Zając, Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego Polski.Ekspertyza, Warszawa, październik 2010.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top