PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
ORGANIZACJA SYSTEMU PAŃSTWOWE RATOWNICTWO MEDYCZNE W POLSCE NA PRZYKŁADZIE SPZOZ „RM-MEDITRANS” STACJI POGOTOWIA RATUNKOWEGO I TRANSPORTU SANITARNEGO W SIEDLCACH
 
Więcej
Ukryj
1
Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Siedlcach
 
2
Warszawski Uniwersytet Medyczny
 
 
Data publikacji: 07-11-2016
 
 
SBN 2016;10(2): 117-130
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Rolą systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM) jest świadczenie pomocy każdej osobie, która znajduje się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. System funkcjonuje w oparciu o jednostki organizacyjne, do których zaliczmy szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, centra powiadamiania ratunkowego oraz centra dyspozytorskie. Dysponenci jednostek systemu wyłaniani są z konkursu ofert, a następnie zawierają umowę z właściwym dla danego województwa oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Rolą szpitalnego oddziału ratunkowego jest zapewnienie wstępnej diagnostyki oraz podjęcie leczenia stabilizującego funkcje życiowe osób znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Zespoły ratownictwa medycznego pozostają w gotowości do wykonywania medycznych czynności ratunkowych w warunkach przedszpitalnych i są dysponowane do miejsca zdarzenia przez dyspozytora medycznego. W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego, transportują pacjenta do najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego lub innego szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego albo lekarza koordynatora medycznego zgodnie ze wskazaniami medycznymi. Istnieją dwa rodzaje naziemnych zespołów ratownictwa medycznego – specjalistyczne (z lekarzem) i podstawowe (bez lekarza), w których kierownikiem zespołu jest pielęgniarka lub ratownik medyczny. Ważna rolę w Systemie pełnią również zespoły lotniczego pogotowia ratunkowego, w skład których wchodzi lekarz, ratownik medyczny i pilot. Zakres zadań poszczególnych zespołów uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju wezwania oraz od szacowanego czasu dotarcia do miejsca zdarzenia, który powinien być jak najkrótszy. System wspomagany jest przez jednostki współpracujące, w szczególności Państwową i Ochotniczą Straż Pożarną, Policję, Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, a także inne stowarzyszenia i organizacje, które wykonują działania ratownicze w ramach swoich zadań statutowych. Decyzją wojewody mazowieckiego – obszar Mazowsza podzielony jest na 6 rejonów operacyjnych określających obszar działania poszczególnych dysponentów zespołów ratownictwa medycznego. SPZOZ „RM-MEDITRANS” Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Siedlcach jest dysponentem 21 zespołów ratownictwa medycznego w rejonie operacyjnym 14-04. Na przełomie ostatnich lat w rejonie 14-04 można zaobserwować wzrost liczby wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego, w tym również wyjazdów nieuzasadnionych. Wskazuje to na konieczność edukacji społeczeństwa w zakresie zasad funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego, który nie powinien pełnić funkcji „przychodni na kółkach”. Problemem dysponentów jednostek jest również zbyt niskie finansowanie oraz samo istnienie procedury konkursowej z NFZ, która niekiedy powoduje sztuczne zaniżanie cen usług. Kontraktowanie umów na ratownictwo medyczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia na zbyt krótki okres czasu nie pozwala na pełen rozwój potencjału jednostki. Pomimo tego, na podstawie analizy dostępnych danych stwierdzić należy, że System Państwowe Ratownictwo Medyczne w rejonie 14-04 działa efektywnie, a jego organizacja zapewnia bezpieczeństwo zdrowotne ludności.
REFERENCJE (13)
3.
Jakubaszko J., Założenia organizacyjne systemu zintegrowanego ratownictwa medycznego,[w:] Ratownik medyczny, Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2003.
 
4.
Plan działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne dla Województwa Mazowieckiego.Tekst jednolity-zaktualizowany według stanu na dzień 31 grudnia 2013 rokuWarszawa, wrzesień 2014.
 
5.
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 roku w sprawie szpitalnegooddziału ratunkowego (Dz.U. 2011 nr 237 poz. 1420 z późn. zm.).
 
6.
Rozporządzenie Ministra administracji i cyfryzacji z dnia 28 kwietnia 2014r. w sprawieorganizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2014r.poz.574).
 
7.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2014r. w sprawie ramowych procedurprzyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołamiratownictwa medycznego.
 
8.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 roku w sprawie wojewódzkiegoplanu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz kryteriówkalkulacji kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego (Dz.U. 2011, nr 3poz. 6).
 
9.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 maja 2007 r. w sprawie ramowych procedurprzyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołamiratownictwa medycznego (Dz.U. 2007 Nr 90 poz. 605).
 
10.
Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarachwodnych (Dz.U. 2011 r. Nr 208, poz. 1240).
 
11.
Ustawa z dnia 22 listopada 2013r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2013r. poz. 1635).
 
12.
Ustawa z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. Nr191, poz. 1410 z późn, zm.).
 
13.
Zarządzenie Nr 18/2010/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 7 kwietnia 2010 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacjiumów w rodzaju ratownictwo medyczne.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top