ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
TYPY KARIER DOWÓDCÓW WOJSKOWYCH - UJĘCIE JOSEPHA CAMPBELLA
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
Data publikacji: 15-05-2014
SBN 2014;5(1): 255-277
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule założono, że kariery żołnierzy zajmujących najwyższe stanowiska w wojsku
przebiegają według różnych wzorów. Najbardziej typowa jest droga dowódcza. Kultura organizacji
wojska jest jednak bardziej zróżnicowana i daje personelowi wojskowemu możliwość realizacji zawodowej według innych niż dowódcza ścieżek. Autorka, wykorzystując koncepcję Josepha Campbella
(w której zakłada się, że w działaniach, motywacjach oraz interpretacjach ludzi ujawnia się dziedzictwo
kulturowe: archetypy, mity, symbole i metafory), porównuje postawy generałów i admirałów wyrażone
w ich narracjach z postaciami mitologii greckiej. Olimpijscy bogowie reprezentują archetypowe osobowości, których przejawy dostrzec można w postawach jednostek w organizacji. Wartości i symbole
reprezentowane przez mitologiczne postaci można identyfikować także w kulturze organizacji. Autorka,
wykorzystując ramy interpretacyjne koncepcji Campbella oraz analizując drogę służbową najwyższych
dowódców wojskowych, stara się uchwycić różnice dotyczące karier zawodowych w wojsku, proponując
ich podział na cztery typy: dowódczą, naukową, w dyplomacji oraz w instytucjach MON.
REFERENCJE (8)
1.
J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Wyd. NOMOS, Kraków 2013.
2.
B. Glinka, M. Kostera, Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wyd. Oficyna a Wolter Kluwers business, Warszawa 2012.
3.
M. Hatch, M. Kostera, A.K. Koźmiński, Trzy oblicza przywództwa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o., Warszawa 2010.
4.
C.G. Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Wyd. Czytelnik, Warszawa 1981.
5.
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Wyd. Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003.
6.
M. Kostera, Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory, [w:] B. Glinka, M. Kostera, Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wyd. Oficyna a Wolter Kluwers business, Warszawa 2012.
7.
M. Kostera, Organizacje i archetypy, Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.