ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
CYBERBULLYING − WSPÓŁCZESNY WYMIAR PRZEMOCY
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 01-12-2017
			 
		 			
		 
	
							
														
		
	 
		
 
 
SBN 2017;12(2): 413-429
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł odnosi się do zjawiska przemocy w sieci internetowej, nazywanej cyberbullyingiem. Jest to przestępstwo wprowadzone niedawno do kodeksu karnego. Jego istotą jest uporczywe nękanie, które może przybierać różne formy i powodować dramatyczne skutki dla ofiar, łącznie z samobójstwem. Analiza statystyk policyjnych i badań własnych prowadzi do konkluzji, że skala tego zjawiska rośnie. Istnieje zatem potrzeba podejmowania działań informacyjnych i prewencyjnych przez opiekunów młodych ludzi − nauczycieli i rodziców, ponieważ najbardziej niebezpieczne skutki przemocy w sieci mogą dotyczyć właśnie dzieci i nastolatków. Traumy dotykające osoby młode, niosą bowiem szczególnie silne, negatywne konsekwencje dla rozwoju psychiki.
		
	
		
REFERENCJE (13)
			
	1.
	
		Bednarek J., Andrzejewska A., Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa2014.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Giezek J. (red.), Kodeks karny. Komentarz, WKP, Warszawa 2014.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Górska M., Cyberbezpieczeństwo jako podstawa bezpiecznego państwa i społeczeństwa w XXIwieku, Difin, Warszawa 2014.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Grajek M., Sobczyk K., Mazgaj-Krzak K., Olejniczak-Nowakowska M., Cyberprzemocwśród małoletnich internautów: świadomość, występowanie i zapobieganie, „Nauczyciel i Szkoła”nr 1 (53).
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Kosiński J., Paradygmaty cyberprzestępczości, Difin, Warszawa 2015.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Difin,Warszawa 2011.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Mozgawa M. (red.), Kodeks karny. Komentarz, WKP, Warszawa 2013.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Olak A., Współczesne zagrożenia. Rola telewizji i Internetu w życiu młodzieży – zarys problematyki,Amelia, Rzeszów 2012.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawyprogramowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typachszkół, Dz.U. z dnia 15 stycznia 2009 r. nr 4, poz. 17.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Rzepa T.N., Przybylska-Duda M., Cyberbullying z perspektywy nastolatków i ich rodziców,SWPS, Wydział Zamiejscowy w Poznaniu, Poznań 2015.
		
	 
	 
 			
	11.
	
		Siwicki M., Cyberprzestępczość, C.H. Beck, Warszawa 2013.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Szmigielska B., Psychologiczne konteksty Internetu, WAM, Kraków 2009.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Szymczak M.(red.), Słownik języka polskiego, t. 2, PWN, Warszawa 1984.