Publikacja przedstawia system informacyjny ratownictwa i ukazuje jego kluczowe elementy, istotne z punktu widzenia obiegu informacji w organizacji. Mowa o Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych, systemie e-Call oraz możliwym do zaimplementowania w Polsce systemie zwanym Advanced Mobile Location. Niniejszy artykuł określa istotę powiadamiania ratunkowego i rolę informacji w obiegu systemowym – informacji pozyskiwanej i przetwarzanej celem ratowania ludzkiego życia i zdrowia. Celem pracy jest wskazanie komponentów systemu informacyjnego ratownictwa oraz przedstawienie holistycznej oceny w odniesieniu do przeprowadzonych badań empirycznych. Badania te zostały przygotowane z wykorzystaniem techniki sądów i opinii. Przeprowadzono je wśród operatorów numeru alarmowego z czterech ośrodków ogólnopolskich., wykorzystano przy tym opracowane narzędzie - kwestionariusz ankiety. Próba badawcza wyniosła 46 osób – operatorów 112. Wyniki badań, odpowiedzi uzyskane od praktyków rzuciły nowe światło na funkcjonowanie systemu ratownictwa, ukazały bolączki współpracy pomiędzy służbami oraz przyczyniły się do zaprezentowania utylitarnych rozwiązań na rzecz stwierdzonych problemów przez samych respondentów.
REFERENCJE(13)
1.
Caboa M., Fernandesa F., Pereiraa T., Fonsecaab B., Paredesa H., 2014, Universal Access to eCall System. Procedia Computer Science, 27, s. 106; DOI: 10.1016/j.procs.2014.02.013.
Czubkowska S., Numer alarmowy 112 miał ratować życie. Sam potrzebuje pomocy. System w Polsce jest przestarzały [online]. Dostępne pod adresem: spidersweb.pl/plus/2021/06/numer-112-alarmowy- problemy-awarie-pandemia [dostęp: .27 lipca 2021].
Klepacki B., 2009, Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych. Roczniki Nauk Rolnicznych, Seria G – ekonomika rolnictwa. Tom 96, Zeszyt 2, Warszawa, s. 39.
Kołodziński E., 2010, Podstawowe zagadnienia symulacyjnej metody badania skuteczności działania Wojewódzkiego Systemu Ratownictwa w przypadku zdarzeń o charakterze masowym. Symulacja w Badaniach i Rozwoju. Tom 1, Nr. 3, s. 248.
Laczkowska M., 2017, Konsekwencje prawne blokowania nr alarmowego [online]. Dostępne pod adresem: mazowiecka.policja.gov.pl/wor/dzialania-policji/aktualnosci/13397,Konsekwencjeprawne- blokowania-nr-alarmowego.html [dostęp z 28 lipca 2021].
Lis K., 2020, Numer alarmowy 112 – zapewnianie bezpieczeństwa na poziomie europejskim. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, nr 34 (1), s. 105.7.
Sikora-Wojtarowicz K., Nienartowicz A., 2015, Funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce. Założenia i praktyka. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Tom 9 (2), s. 228; DOI: 10.34862/rbm.2015.2.15.
Vivier B., Advanced Mobile Location [online]. Dostępne pod adresem: eena.org/our-work/eena- -special-focus/advanced-mobile-location [dostęp: 27 lipca 2021].
Zawiła-Niedźwiecki J., Karamon T., Podniesiński M., 2010. Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych w systemie ratownictwa 112, s.159-161 [online]. Dostępne pod adresem: www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_2010_159.pdf [dostęp: 25 lipca 2021].
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.