PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
GÓRNICTWO GŁĘBINOWE – STRATEGICZNY POTENCJAŁ SUROWCOWY I ZAGROŻENIA ŚRODOWISKOWE W KONTEKŚCIE PRAC REGULACYJNYCH MIĘDZYNARODOWEJ ORGANIZACJI DNA MORSKIEGO
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Warszawski, Polska
 
 
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
 
 
Data nadesłania: 01-06-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 05-08-2024
 
 
Data akceptacji: 06-08-2024
 
 
Data publikacji: 06-08-2024
 
 
Autor do korespondencji
Borys SADOWSKI   

Uniwersytet Warszawski, Polska
 
 
SBN 2024;34(4): 11-27
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest określenie istotności znaczenia surowców dna morskiego oraz zidentyfikowanie możliwych ścieżek prawnych ograniczenia górnictwa głębinowego przez Międzynarodową Organizację Dna Morskiego na podstawie przesłanek ochrony środowiska. Problem badawczy pracy został zawarty w formie pytania: Czy istnieją podstawy prawne do wprowadzenia daleko idących ograniczeń w zakresie górnictwa głębinowego oraz jakie znaczenie przemysłowo-technologiczne mogą mieć surowce depozytów dna morskiego? Hipoteza badawcza pracy zaś zakłada, że poziom ryzyka dla środowiska naturalnego wynikający z górnictwa głębinowego w zestawieniu z mandatem w zakresie ochrony środowiska Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, daje podstawy do istotnego ograniczenia działalności tego typu, z zakazem włącznie. W kwestii surowcowej akcent został położony na określenie zastosowań metali znajdujących się w oceanicznych formach mineralnych, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji odnawialnych źródeł energii oraz elektromobilności. W artykule wskazano także na horyzont mandatu do przyjmowania regulacji środowiskowych Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego w celu wskazania podstawy prawnej do możliwie rygorystycznego uregulowania kwestii wydobycia. Szczególna uwaga została poświęcona analizie możliwości łącznej operacjonalizacji zasady ostrożności wraz z zasadą dna morskiego jako wspólnego dziedzictwa ludzkości. Jednocześnie praca charakteryzuje wewnętrzne trudności instytucjonalne Organizacji, które mogą przełożyć się na dalszą zwłokę w przyjęciu odpowiednich przepisów lub, w najgorszym razie, doprowadzić do paraliżu i brak adekwatnych ram prawnych dla prowadzenia prac górnictwa głębinowego. Istotność rozważań dotyczących maksymalnego możliwego zakresu przepisów środowiskowych dla kwestii bezpieczeństwa surowcowego wynika z konieczności uwzględnienia potencjalnych daleko idących ograniczeń górnictwa głębinowego, które mogą zostać przyjęte w perspektywie najbliższych lat. Zasadniczą metodą badawczą wykorzystaną w pracy jest analiza prawnoporównawcza przepisów prawa międzynarodowego publicznego w zakresie ochrony środowiska.
REFERENCJE (46)
1.
Abramowski, T., Kotliński, R.A., 2011. Współczesne wyzwania eksploatacji oceanicznych kopalin polimetalicznych. Górnictwo i Geoinżynieria, R. 35, z. 4/1, 41–61.
 
2.
Ali, S.H, Giurco, D., Arndt, N., Nickless, E., Brown, G., Demetriadesi, D. inni, Mineral supply for sustainable development requires resource governance. Nature 543, 2017, 367–372.
 
3.
Althaus, F., Williams, A., Schlacher, T., Kloser, R., Green, M.A, Barker, B.A, Bax, N.J, Brodie, P., Schlacher-Hoenlinger, M.A., 2009. Impacts of bottom trawling on deep-coral ecosystems of seamounts are long-lasting. Marine Ecology Progress Series 397, 279-294.
 
4.
Boschen, Rose. R, Rowden, .A, Clarc, M, Gardner, J., 2013. Mining of Deep-Sea Seafloor Massive Sulfides: A Review of the Deposits, Their Benthic Communities, Impacts from Mining. Regulatory Frameworks and Management Strategies 84, 54–67.
 
5.
Cameron, J., Abouchar, J, 1991. The Precautionary Principle: A Fundamental Principle of Law and Policy for the Protection of the Global Environment. Boston College International and Comparative Law Review 14(1), 1-27.
 
6.
Clark, M, Smith, S., 2013. Environmental Management Consideration. Pod redakcją Baker, Beaudoin Y., Deep Sea Minerals: Manganese Nodules, Physical, Bio-Logical, Environmental, and Technical Review, Secretariat of the Pacific Community.
 
7.
Danovaro, R., Fanelli, E., Aguzzi, J., Billett, D., Carugati, L., Corinaldesi, C., Ecological variables for developing a global deep-ocean monitoring and conservation strategy, Nature Ecology & Evolution 4(2), 181–192.
 
8.
Deklaracja z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, 1992.
 
9.
ECORYS, 2014. Study to Investigate the State of Knowledge of Deep-Sea Mining—Final Report to the European Commission under FWC MARE/2012/06—SC E1/2013/.
 
10.
Gjerde, K., Nordtvedt Reeve L.L., Harden-Davies H., Ardron J., Dolan R., Durussel C., Earle C., Jimenez J.A., Kalas P., Laffoley D., Oral N.,Page R., Riberiro C., Rochette J., Spadone A., Thiele T., Thomas, H.L., Wagner, D., Warner, R.M., Wilhelm, A., Wright, G., 2016. Protecting Earth’s last conservation frontier: scientific, management and legal priorities for MPAs beyond national boundaries. Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems 26 (2), 45-60.
 
11.
Góralczyk, W., Karski, K., Sawicki, S., Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, wyd. 19, Wolters Kluwer, Warszawa 2024, 266-267.
 
12.
International Council for the Exploration of the Sea (ICES), Raport ICES/NAFO Joint Working Group on Deep-Water Ecology, 2015, 44–45.
 
13.
Jaeckel, A.L, 2017. Implementing the Precautionary Principle: Institutional Aspects. The International Seabed Authority and the Precautionary Principle, Lejda: Brill Nijhoff, 292-295.
 
14.
Karska, E., Karski, K., Polska we Wspólnej Organizacji Interoceanmetal, [w:] Edward Haliżak, Anna Potyrała, Teresa Łoś-Nowak, Joanna Starzyk-Sulejewskia (red.), Polska w instytucjach międzynarodowych w latach 1918-2018, Narodowe Centrum Kultury / Polskie Towarzystwo Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2019, 428-466.
 
15.
Karska, E., Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza, [w:] Jan Kolasa (red.), Współczesne sądownictwo międzynarodowe, t. I: Zagadnienia instytucjonalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, 113-118.
 
16.
Karski, K., Kotliński, R. Pierwsza część IV sesji Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, Kingston, Jamajka, 16-28 marca 1998, „Przegląd Geologiczny” 1998, t. 46 (6), 425-426.
 
17.
Kato, Y. Fujinaga, K., Nakamura, K., Takaya, Y., Kitamura, K., Ohta, J. Toda, R. Nakashima, T. Iwamori H., 2011. Deep-Sea Mud in the Pacific Ocean as a Potential Resource for Rare-Earth Elements. Nature Geoscience, 4(8), 535-539.
 
18.
Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS). Montego Bay,1982.
 
19.
Konwencja Wiedeńska o Prawie Traktatów sporządzona w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r.
 
20.
Koskenniemi, M.i Lehto, M., 1996. The Privilege of Universality: International Law, Economic Ideology and Seabed Resources. Nordic Journal of International Law 65 (533), 551–552.
 
21.
Koslow, J.A., Gowlett-Holmes, K., Lowry, J.K., O’Hara, T., Poore, G.C.B., Williams, A., 2001. Seamount benthic macrofauna off southern Tasmania: community structure and impacts of trawling. Marine Ecology Progress Series 213, 111–125.
 
22.
Lodge, M.W, 2014. Satya Nandan’s Legacy for the Common Heritage of Mankind, Lodge M.W, Nordquist N.H, Peaceful Order in the World’s Oceans, Lejda: Brill Nijhoff.
 
23.
Månberger, A., Stenqvist, B., 2018. Global metal flows in the renewable energy transition: Exploring the effects of substitutes, technological mix and development, Energy Policy 119, 226–241.
 
24.
McIntyre, A.D., 2010. Life in the World’s Oceans: Diversity, Distribution, and Abundance, Chichester: Blackwell Publishing.
 
25.
Miller, K.A, Brigden, K., Santillo, D., Currie, D., Johnston, P., Thompson, K. F., 2021. Challenging the Need for Deep Seabed Mining From the Perspective of Metal Demand, Biodiversity, Ecosystems Services, and Benefit Sharing. Frontiers in Marine Science, 8, 5-8.
 
26.
Miner, M., 2013. ‘Will Deep-Sea Mining Yield an Underwater Gold Rush? [online]. National Geographic News. Dostępne pod adresem: https://www.nationalgeographic. com/science/article/130201-underwater-mining-gold-precious-metals-oceansenvironment.
 
27.
Nandan, S.N, Lodge, M.W, Rosenne, S., 2002. United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982: A Commentary, wyd. 6, 371–373.
 
28.
Ong, D.M, 2010. The 1982 UN Convention on the Law of the Sea and Marine Environmental Protection. Fitzmaurice M., Ong D.M, Merkouris P., Research Handbook on International Environmental Law, Cheltenham: Edward Elgar, 568–569.
 
29.
Opinia doradcza Izby Sporów Dna Morskiego Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza nr.17 z 1.02.2011r.,, Responsibilities and obligations of States sponsoring persons and entities with respect to activities in the Area”, 2011.
 
30.
Paulikas,, D., Katona S., Ilves, E., Ali, S.H., 2022. Deep-sea nodules versus land ores: A comparative systems analysis of mining and processing wastes for battery-metal supply chains, Journal of Industrial Ecology, 26(6), 2154-2177.
 
31.
Pavel, C.C., Marmier, A., Alves Dias P., Blagoeva D., Tzimas E., Schüler D., Schleicher T., Jenseit W., Degreif S., Buchert M, 2016. Substitution of critical raw materials in low-carbon technologies: lighting, wind turbines and electric vehicles. Publications Office of the European Union.
 
32.
Pickens, Ch., Lily, H., Harrould-Kolieb,, E., Blanchard C., Chakraborty, A., 2024. From what-if to what-now: Status of the deep-sea mining regulations and underlying drivers for outstanding issues, Marine Policy 105967, 1-19.
 
33.
Porozumienie Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zasobów Rybnych (United Nations Fish Stocks Agreement), 1995.
 
34.
Porozumienie w sprawie wykonania części XI Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r, Nowy Jork, 1994.
 
35.
Regulacje dot. Poszukiwania konkrecji polimetalicznych (Regulations on Prospecting and Exploration for Polymetallic Nodules in the Area), 2013.
 
36.
Regulacje dot. Poszukiwania Masywnych Siarczków Polimetalicznych (Regulations on prospecting and exploration for Polymetallic Sulphides in the Area), 2010.
 
37.
Regulacje dot. Poszukiwania naskorupień kobaltnośnych (Regulations on Prospecting and Exploration for Cobalt-rich Ferromanganese Crusts in the Area), 2012.
 
38.
Teske, S., Florin, N., Dominish, E. and Giurco, D., 2016. Renewable Energy and Deep Sea Mining: Supply, Demand and Scenarios. Sydney: Raport dla Institute for Sustainable Future J.M. Kaplan Fund, Oceans 5 and Synchronicity Earth.
 
39.
Trouwborst A., 2007. The Precautionary Principle in General International Law: Combating the Babylonian Confusion. Review of European Community and International Environmental Law 16(2), 185-195.
 
40.
Vanreusel, A, Hilario, A, Ribeiro, PA, Menot,, L, Arbizu PM., 2016. Threatened by mining, polymetallic nodules are required to preserve abyssal epifauna. Sci Rep 6(1).
 
41.
Willaert, K., 2021. Under Pressure: The Impact of Invoking the Two-Year Rule within the Context of Deep Sea Mining in the Area, The International Journal of Marine and Coastal Law, 36(3), 505-513.
 
42.
Wyrok Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza w sprawie Southern Bluefin Tuna Cases (Nowa Zelandia v. Japonia; Australia v. Japonia), Środki Tymczasowe, 1999.
 
43.
Wyrok MTS w sprawie celulozowni na rzece Urugwaj (Pulp Mills case, Argentina v. Uruguay), 2010.
 
44.
Wyrok MTS w sprawie szelfu kontynentalnego na Morzu Północnym (North Sea Continental shelf cases, Federal Republic of Germany v. Denmark, Federal Republic of Germany v. Netherlands), 1969.
 
45.
Wyrok MTS w sprawie Whaling in the Antarctic (Australia v. Japonia), 2014.
 
46.
Zimmermann, T., Rehberger, M., Gößling-Reisemann S., 2013. Material flows resulting from large scale deployment of wind Energy in Germany, Resources 2013, 2(3), 303-334.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top