ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
ROLA DZIELNICOWYCH POLICJI W EDUKACJI O ZAGROŻENIU ZAMACHEM TERRORYSTYCZNYM
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, Polska
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu
Data nadesłania: 29-05-2024
Data ostatniej rewizji: 08-07-2024
Data akceptacji: 09-07-2024
Data publikacji: 09-07-2024
SBN 2024;34(4): 29-44
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule omówiono strategie edukacyjne dla funkcjonariuszy Policji na stanowisku dzielnicowego oraz ich rolę w kontekście zagrożeń terroryzmem. Strategie te obejmują specjalistyczne szkolenia, kampanie informacyjne, współpracę z lokalnymi instytucjami, aktywność w mediach oraz przede wszystkim organizację spotkań społecznych z mieszkańcami. Celem tych działań jest zwiększenie świadomości społecznej oraz gotowość do ewentualnego reagowania na zagrożenia atakiem terrorystycznym na poziomie lokalnym. W związku z tym, że to dzielnicowi policji, realizując zadania w swoich rejonach służbowych, powyższymi aktywnościami zwieszają zaufanie obywateli w stosunku do formacji w jakiej służą co jest kluczowe w sytuacjach zagrożenia, ponieważ podczas wypełniania swoich obowiązków wyżej wymienieni funkcjonariusze, będą bardziej kompetentnymi osobami w opinii lokalnych społeczności, które będą zwracać się z pomocą i poinformują o swoich aktualnych potrzebach. Wdrażanie tych strategii jest kluczowe dla skutecznej prewencji oraz reakcji na zagrożenia terrorystyczne. Celem artykułu jest zbadanie dostępności informacji w ogólnodostępnej literaturze dotyczącej roli dzielnicowego policji w edukacji w systemach zagrożenia zamachem terrorystycznym. W kontekście przedstawionej sytuacji, problem badawczy został sformułowany w formie pytania: jaką rolę pełnią dzielnicowi Policji w edukowaniu społeczności lokalnej w sytuacjach zagrożenia zamachem terrorystycznym oraz jakie strategie edukacyjne mogą być skuteczne w zwiększaniu świadomości oraz gotowości lokalnych społeczności? Hipoteza badawcza wskazuje, iż dzielnicowi policji mają istotny wpływ na edukację lokalnych społeczności w kontekście zagrożeń terrorystycznych, natomiast najskuteczniejszymi stosowanymi przez nich strategiami edukowania są wykłady i szkolenia. Mając na uwadze metody badawcze, w artykule skupiono się głównie na przeprowadzeniu analizy literatury z wykorzystaniem krytycznej analizy literatury przedmiotu. Określono kryteria selekcji oraz zakres tematyczny literatury naukowej dotyczącej roli pracy Policji w sytuacjach zagrożenia terrorystycznego. Analizując ogólnodostępne publikacje naukowe dotyczące omawianego tematu zauważono pomijanie roli dzielnicowego policji w edukowaniu społeczeństwa w zakresie terroryzmu. Dostępne źródła naukowe nie posiadały też satysfakcjonującej ilości omówionych strategii edukacyjnych, jednak wszystkie podkreślały ogromne znaczenie Policji jako całości w zapobieganiu i ewentualnym reagowaniu na ataki terrorystyczne. Uzyskane wyniki wskazują na konieczność doskonalenia praktyki pracy dzielnicowych Policji oraz dalszego rozwijania strategii edukacyjnych.
REFERENCJE (17)
1.
Adamczuk, M., 2011. Rodzimy terroryzm jako zjawisko zagrażające bezpieczeństwu w Europie, Bezpieczeństwo narodowe 1(17), 61.
2.
Baczar, P., 2014. Charakterystyka systemu antyterrorystycznego w Polsce, Zeszyty naukowe nr 55, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży, 14-15.
3.
Drzewicz, A., Gliwa, S., 2017. Znaczenie edukacji obywateli RP w świetle zagrożeń terrorystycznych, Edukacja dla bezpieczeństwa, nr 1/2017 (34), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 352-353.
4.
Hołyst, B., 2015. Bezpieczeństwo społeczeństwa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo naukowe, 492–493.
5.
Jałoszyński, K., 2019. Służba kontrterrorystyczna Policji, 133, Przegląd Policyjny, 5-11.
6.
Jałoszyński, K., 2008. Współczesny wymiar antyterroryzmu, Warszawa, wyd. TRIO,11.
7.
Justyński, K., 2020. Cooperation Between Local Police Units and the Police Academy in Szczytno, Internal Security, Special Issue, 2020, 49-57.
8.
Kochańczyk, R., 2020. Activities of Police Schools in the Field of Public Security, Internal Security, Special Issue, 61-68.
9.
Otczyk, R., 2015. SPAP we Wrocławiu Zadania policji w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi Acta Universitatis Wratislaviensis no 3692 Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem 37, 3 Wrocław, 48-49.
10.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku - Kodeks Karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553, z późn. zm.), rozdział 14, art. 115, par. 20.
11.
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.), rozdział 1, art. 1, pkt. 1.
12.
Ustawa z dnia 24 maja 2013 roku o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz.U. 2013 poz. 628, z późn. zm.), 3, art. 45.
13.
Riegert, D., Wachnik, M., 2016. Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa Journal of Modern Science tom 3/30/2016, 317–333.
14.
Stawnicka, J., 2020. Ewolucja priorytetów Komendanta Głównego Policji w kontekście zarządzania strategicznego w Policji, Zarządzanie zmianą innowacje – organizacje – bezpieczeństwo, wydawnictwo naukowe Up, 163-185.
15.
Szafrańska, E., Szafrański, J., 2014. Edukacja na rzecz bezpieczeństwa, „Journal of Modern Science”, 21(2), 211–233.
16.
Zarządzenie nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 czerwca 2016 roku w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika dzielnicowych, rozdział 1, par. 1.
17.
Zubrzycki, W., 2017. Tak Zwany terroryzm, Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, 20.