ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
PROBLEM ODSTRASZANIA KONWENCJONALNEGO NATO −
ASPEKT POLITYCZNY
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 15-12-2015
SBN 2015;8(2): 41-55
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest przedstawienie politycznych aspektów działalności NATO w zakresie realizacji planów obrony kolektywnej, której celem ma być zwiększenie intensywności ćwiczeń
wojskowych prowadzonych na wschodniej wance Sojuszu, rozbudowa infrastruktury sojuszniczej oraz
rozmieszczenie baz ze sprzętem na wschodniej wance NATO. Elementem, który ma spajać działania
logistyczno-organizacyjne Sojuszu, było powołanie w ramach Sił Odpowiedzi NATO (NATO Response
Force) Sił Natychmiastowego Reagowania (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF), często przez
publicystów i polityków zwanych „szpicą” NATO. Elementem „szpicy” są Jednostki Integracyjne Sił
Sojuszu (NATO Force Integrations Units NFIU). Mają one koordynować współdziałanie sił zbrojnych
kraju, w którym dana NFIU się znajduje, ze „szpicą” natowską złożoną z oddziałów innych państw.
Dotyczy to szkoleń, wspólnych manewrów, czy koordynacji transportu ciężkiego sprzętu, działań wywiadowczych. Zagrożeniem dla koncepcji odstraszania konwencjonalnego jest zróżnicowanie interesów
poszczególnych krajów. Część państw członkowskich NATO nie czuje się bezpośrednio zagrożona przez
Rosję. Dlatego niezbędny będzie konsensus, polegający na wypracowaniu wizji współpracy strategicznej
opartej na wspólnych wartościach i długofalowych interesach wszystkich członków NATO.
REFERENCJE (18)
1.
Ćwiczenie „Noble Jump” w Polsce. Niespodziewana decyzja Wlk. Brytanii w sprawie „szpicy” NATO,
http://wiadomosci.onet.pl/tylk...- niespodziewana-decyzja-wlk-brytanii-w-sprawie-szpicy/5zq055.
2.
Durkalec J., Ocena rezultatów Przeglądu odstraszania i obrony NATO, „Biuletyn PISM” nr 53 (918), 24 maja 2012.
3.
Górka-Winter B., Inteligentna obrona, „Gazeta Wyborcza”, 30 maja 2012.
4.
Kiwerska I., Przyszłość NATO – trudne decyzje, „Instytut Zachodni Policy Papers”, nr 5 (I), 2009.
5.
Koziej S., Pietrzak P., Szczyt NATO w Walii: uwarunkowania, rezultaty, wnioski dla Polski, „Bezpieczeństwo Narodowe”, BBN 2014.
6.
Koziej S., Szczyt w Chicago kończy pozimnowojenną fazę transformacji NATO, http:// wiadomosci.onet.pl/kraj/stanislaw-koziej-szczyt-w-chicago-konczy-pozimnow o,1,5160754,wiadomosc.html (dostęp: 26 czerwca 2012 r.).
7.
Kuźniar R., Polityka i siła. Studia strategiczne. Zarys problematyki, Scholar, Warszawa 2006.
8.
Libront K., Ewolucja tożsamości NATO w XXI wieku, [w:] NATO wobec wyzwań współczesnego świata, red. R. Czulda, R. Łoś, J. Reginia-Zacharski, Warszawa–Łódź 2013.
9.
Lorenz W., 2016 – Szczyt strategicznej adaptacji NATO, „Biuletyn PISM”, Nr 56 (1293), 9 czerwca 2015.
10.
Madej A., NATO po szczycie w Chicago: stan i perspektywy rozwoju, [w:] NATO wobec wyzwań współczesnego świata, red. R. Czulda, R. Łoś, J. Reginia-Zacharski, Warszawa– Łódź 2013.
11.
NATO wobec wyzwań współczesnego świata, red. R. Czulda, R. Łoś, J. Reginia-Zacharski, Warszawa–Łódź 2013.
14.
Pietrzak P., Szczyt NATO w Chicago – determinanty, oczekiwania i rezultaty, https:// www.bbn.gov.pl/download/1/11481/str47-64PawelPietrzak.pdf.
15.
Polityczno-strategiczna dyrektywa obronna RP, 16.07.2015.
http://www.polska-zbrojna. pl/home/articleshow/16612?t=Polityczno-Strategiczna-Dyrektywa-Obronna.
17.
Rotfeld A.D., NATO 2020: nowa koncepcja strategiczna Sojuszu, „Sprawy Międzynarodowe”, nr 4 (LXIII)/2010, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, październik– grudzień 2010.
18.
Strategia bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2014.