PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
ZADANIA I PODSTAWY PRAWNE UŻYCIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W PRZECIWDZIAŁANIU ZAGROŻENIOM TERRORYSTYCZNYM NA TERYTORIUM PAŃSTWA POZA STANAMI NADZWYCZAJNYMI
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
 
 
Data publikacji: 02-12-2012
 
 
SBN 2012;3(1): 263-287
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przeciwdziałanie terroryzmowi powinno być ujmowane jako złożony zbiór działań. Składa się bowiem na rozpoznawalny system czynników natury funkcjonalnej i instytucjonalnej. Należy do niego zaliczyć poszczególne grupy czynności służb biorących udział w międzynarodowej współpracy w ramach walki z terroryzmem: 1) diagnozowanie, 2) prewencja, 3) walka, 4) oskarżenie i ukaranie. Współczesny wymiar i natura zagrożeń terrorystycznych wymaga uwzględnienia bezpieczeństwa przestrzeni administracyjnej i porządku publicznego, terytorium kraju i zagrożenia dla sił wojskowych, w tym służb specjalistycznych. Jednakże obecne regulacje definiują działalność Polskich Sił Wojskowych, bazując na czynnościach: 1) żandarmerii wojskowej i innych oddziałów wojska; 2) samodzielnej aktywności lub we współpracy z policją (a dokładniej, wspomagając policję); 3) kooperacji z oddziałami policji i pododdziałami polskich sił wojskowych i żandarmerii wojskowej; 4) wpływie działań na ogólne zasady postępowania lub zasady założone w przypadku zagrożenia; 5) zagrożenia terytorialnego i poza nim. Dla każdego z powyższych są określone odpowiednie regulacje definiujące szczegółowo ramy prawne i kontent antyterrorystycznych działań. Rola jednostek wyspecjalizowanych może posiadać charakter niezależny. W obecnej sytuacji prawnej Polski rolą sił wojskowych jest przewodzenie innym służbom państwowym, aby przeciwdziałać zagrożeniom w kraju i za granicą.
REFERENCJE (18)
1.
Z. Cesarz, E. Stadtmüler, Problemy polityczne współczesnego świata, Wrocław1998.
 
2.
A. Ciupiński, M. Zając (red.), Wybrane problemy walki z terroryzmem międzynarodowym, Warszawa 2003.
 
3.
J. Gotowała (red.), Terroryzm – rola sił zbrojnych w zwalczaniu zjawiska. Materiałyz konferencji naukowej zorganizowanej 26 października 2005 r., Warszawa 2006.
 
4.
B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999.
 
5.
K. Indecki, Kryminalizacja aktu terrorystycznego – zagadnienia wybrane, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica” 67, 2004.
 
6.
K. Indecki, Prawo karne wobec terroryzmu i aktu terrorystycznego, Łódź 1998, s. 45--46.
 
7.
R. Jakubczak, R. Radziejewski (red.), Terroryzm a bezpieczeństwo państwa w erzeglobalizmu, Warszawa 2011.
 
8.
K. Jałoszyński, Pododdział antyterrorystyczny – uzbrojenie i wyposażenie, Warszawa2001.
 
9.
K. Jałoszyński, Terroryzm czy terror kryminalny w Polsce, Warszawa 2001.
 
10.
K. Jałoszyński, Współdziałanie polskich sił specjalnych wojska i policji w operacjachratunkowych uwalniania zakładników, „Terroryzm” 2009, nr 3.
 
11.
K. Jałoszyński, Zagrożenie terroryzmem w wybranych krajach Europy Zachodniej orazw Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2001.
 
12.
E. Jankiewicz, LIDARY ochraniają EURO 2012, http://www.wat.edu.pl/index.ph...).
 
13.
W. Kotowski, Ustawa o Policji. Komentarz, ABC, 2008, wyd. II, LEX.
 
14.
S. Kulczyński, Wykorzystanie jednostek wojskowych w walce z terroryzmem – wybraneproblemy, „Terroryzm” 2009, nr 3.
 
15.
A. Mroczek, Współpraca Żandarmerii Wojskowej i Policji Państwowej w działaniachantykontrterrorystycznych, „Terroryzm” 2009, nr 3.
 
16.
T. Szczurek, Resort obrony narodowej w zarządzaniu kryzysowym w latach 1989-2009,Warszawa 2009.
 
17.
T. Szubrycht, Analiza podobieństw operacji militarnych innych niż wojna oraz działańpozwalających zminimalizować zagrożenia asymetryczne, „Zeszyty Naukowe AkademiiMarynarki Wojennej”, ROK XLVII NR 1 (164) 2006.
 
18.
A. Wąsek, Kodeks karny. Komentarz. Tom I, Gdańsk 2005.
 
ISSN:2082-2677
Journals System - logo
Scroll to top